Zamawianie produktów przez internet wiąże się dla konsumentów oraz niektórych przedsiębiorców z możliwością odstąpienia od umowy i zwrotem produktów bez podania przyczyny. W takiej sytuacji konieczność spakowania i odesłania produktu leży często po stronie klienta. Przeczytaj, w jaki sposób zapakować zwracany i towar i jak dokonać zwrotu.
Zwrot nie tylko w oryginalnym opakowaniu.
Aktualne przepisy prawa nie wymuszają odesłania produktu w oryginalnym kartonie, jednak jest to o wiele mniej uciążliwe. Oryginalne opakowanie to lepsze zabezpieczenie produktu przed uszkodzeniem w czasie transportu. Jest to szczególnie ważne w przypadku towarów o sporych gabarytach, artykułów AGD czy produktów ze szkła lub porcelany. Oryginalny karton to mniejsze prawdopodobieństwo uszkodzeń w czasie transportu. Poza dopasowanym do rozmiaru opakowaniem, ważnie są również wypełniacze – styropianowe kształtki dedykowane konkretnym sprzętom.
Jeśli nie posiadasz oryginalnego opakowania, koniecznie zadbaj o należyte zabezpieczenie towaru. Poszczególne elementy owiń folią bąbelkową i oklej taśmą. Za wypełniacz mogą posłużyć zmięte kawałki gazet lub papieru. Karton oklej taśmą, aby nie otworzył się w czasie transportu.
O ile produkt został zmontowany, należy go zdemontować, chyba że podmiot przyjmujący zwrot wyraźnie określi brak takiej konieczności. Wiąże się to z mniejszym ryzykiem uszkodzenia przesyłki, a często również z jej mniejszymi gabarytami.
Pamiętaj, że firmy kurierskie preferują opakowania prostopadłościenne, o regularnych kształtach. O ile to możliwe, nie owijaj kartonu folią strecz. Taki sposób spakowania może sprawić, że niektórzy przewoźnicy uznają sposób zapakowania za niestandardowy i naliczą dodatkowe opłaty.
Jak zlecić wysyłkę?
Kolejny etap to zlecenie wysyłki, czyli zamówienie kuriera. Na szczęście czasy, kiedy skorzystanie z usług kurierskich było zarezerwowane jedynie dla firm, posiadających stałą umowę z konkretnym przewoźnikiem, minęły bezpowrotnie. Obecnie możesz nadać przesyłkę i skorzystać z usług najpopularniejszych firm kurierskich, takich jak GLS, DPD, Fedex czy DHL, bez długoterminowej i zobowiązującej umowy.
Wszystko za sprawą multibrokerów kurierskich, czyli firm oferujących usługi kurierskie wielu przewoźników. Możesz w ten sposób zlecić wysyłkę do Polski lub za granicę, z odbiorem pod konkretnym adresem lub doręczeniem do paczkomatu. Dzięki temu bez najmniejszego problemu zamówisz kuriera. Z pomocą dostępnego na stronie kreatora przesyłek, w odpowiednie miejsca wstawisz adres odbioru i doręczenia przesyłki, jej wymiary i kształt. O ile sklep na to pozwala, możesz wybrać wysyłkę produktu do konkretnego paczkomatu Inpost.
Od czego zależy cena przesyłki?
Kolejny krok to wybór również oferty przewoźnika, najlepiej odpowiadającego Twoim potrzebom. Najczęstszym i najważniejszym kryterium wyboru jest cena. W zależności od wymiarów i wagi przesyłki, przewoźnicy mogą zaproponować różne ceny. Zdarza się, że nie każdy przewoźnik posiada ofertę dla przesyłek o dużych gabarytach. Warto jednak sprawdzić w takim przypadku ofertę poczty polskiej, bo zazwyczaj oferta tego operatora obejmuje również duże paczki. Ponadto niektórzy przewoźnicy, np. DHL czy DPD nie wymagają wydruku dokumentów przewozowych, jednak opcja ta wiąże się z wyższą ceną przesyłki. Kurier przywozi ze sobą dokumenty i nakleja je na przygotowaną do odbioru przesyłkę.
Gotowe zlecenie możesz opłacić szybkim przelewem bankowym lub blikiem. Po wygenerowaniu i wydrukowaniu listu przewozowego paczkę należy zanieść do paczkomatu Inpost lub przekazać kurierowi, którego oferta została wybrana. Jeśli w pobliżu miejsca nadania paczki znajduje się parcel point, czyli punkt odbioru paczek, wybierając odpowiednią opcję, możesz bez czekania na kuriera zanieść tam swoją paczkę. Usługa taka dostępna jest np. w przypadku firm DHL czy DPD. Zlecając przesyłki kilku różnym przewoźnikom, pamiętaj o wręczeniu właściwej konkretnemu przewoźnikowi. Warto, dla ułatwienia, napisać na kartonie jego nazwę.
Na tej samej stronie internetowej możliwe jest ponadto śledzenie paczek. Dzięki tej funkcjonalności możesz łatwo sprawdzić datę doręczenia przesyłki do adresata i zainterweniować, o ile po otrzymaniu towaru nie otrzymujesz zwrotu należności.